Sunday 13 June 2010

Beginikah...???

salam...

sedang aku menekan-nekan tetikus komputer aku, macam-macam bende berlalu dan pergi dekat kepala neh... bagaimanakah aku, 5 tahun akan datang...??? beginikah... dah tentu tidak, umur bertambah lagi 5 tahun lah... huhu... bagaimanakah keluarga aku lagi 5 tahun akan datang...??? bagaimanakah kawan-kawan aku 5 tahun akan datang...??? bagaimanakah negeriku dalam 5 tahun akan datang...??? bagaimanakah negara aku 5 tahun lagi...???

terasa semacam tidak sedap hati dengan apa yang berlaku akhir-akhir ni...
bertalu-talu seperti tidak ada penghujung...
atau ianya permulaan untuk sesuatu yang besar akan berlaku...

dimana kekuatan kita...???

masih tidak terangkah yang mana benar dan yang mana membuat onar...
atau sengaja menutup mata, kerana yang benar itu menyusahkan...

dan yang diharapkan membantu, mengangkat diri sehingga tidak tercapai untuk digapai...
dan yang dituntun, sengaja melepaskan tangan kerana jalan dihadapannya dilihat lebih kabur untuk nafsu sarakahnya harungi...

kita yang cerdik pandai, terasa semacam diri ini mulia, dan tidak layak untuk duduk bersama mereka yang dirasakan tidak setaraf...kita sebenarnya dalam proses memperbodohkan diri...

kita yang bodoh, terasa semacam diri dah cukup bagus, dan tak perlu lagi bimbingan orang lain dan perasan 'aku semua tahu'... sesungguhnya, kita sudahlah bodoh, dan memperbodohkan diri lagi...

dan ini nasihat Al-Syahid Hassan Al-Banna:
Kawallah nada suaramu,
Setakat yang diperlukan oleh pendengan di depanmu,
Janganlah jadi seperti orang bodoh,
Bahkan menyakitkan hati orang lain pula...!!!

No comments:

Post a Comment