Monday 6 December 2010

hari yang memberatkan...!!!

salam...

hari ini, hari aku sangat tertekan dengan masalah orang lain... huhu... sebok-sebok pulakkan dengan masalah orang lain... tapi orang lain ini, orang yang seagama dengan aku... orang yang baik dengan aku, walaupun tak seagama, aku turut terasa sekiranya diorang berada dalam kesusahan...

lebih-lebih lagi, insan yang tertindas, adalah dikalangan yang 'menjaga'... hari ini, boleh kira dengan tangan, berapa kerat je insan yang 'menjaga'... tu pasal aku kesah... kalau yang dah macam tak dengar orang cakap tu, aku dah terasa macam suke hati engkaulah... bukan engkau yang tidak diberi pilihan... tapi menidakkan yang benar... dekat sini, dah terang sangat yang mana benar, dan yang mana salah... pilihan sendiri, sama ada nak pilih jalan yang benar, atau mengikut tuntutan nafsu amarah... PILIHAN DI TANGAN ANDA...

walaupun pilihan di tangan anda, aku sangat la tak bersetuju dengan statement yang sebegitu... kita yang memahami di mana kita bermula, dan di mana pengakhiran kita, SEHARUSNYA memilih jalan yang sepatutnya... HIDUP DENGAN BERPANDUKAN HADIS DAN SUNNAH... bukannya mengikut kehendak diri yang berasa tindakan yang diambil itu betul, walaupun salah di sisi Allah... dan tidak mahu membuat sesuatu yang dirasakan tidak 'masuk' dengan kehendak diri, walaupun ianya benar di sisi Allah... siapakah kita untuk menidakkan yang benar...???

MENIDAKKAN HAK SEORANG MANUSIA... siapakah kita...??? tuan empunya segala...???

Dari Ibnu Umar r.a., katanya: Nabi s.a.w. bersabda: "Siapa yang mengambil sebahagian tanah orang lain tanpa hak (dengan aniaya), maka pada hari kiamat, ia akan dikuburkan sampai tujuh lapis bumi."... (Shahih Bukhari)

No comments:

Post a Comment