Saturday 3 April 2010

dragging away myself from mayhem...

salam...

akhirnya, sampai jugak hujung minggu yang aku tunggu-tunggu... hidup aku minggu lepas, dan lepas sangat kelam kabut... tak tau bila malam, dan bila siang... gara-gara kepenatan, masa tido aku tak tentu... hari ni dah hujung minggu, masa untuk mengubah jam biology ku... huhu...

kerisauan untuk menaiki metro ke kelas dah berkurang selepas berlalunya beberapa hari tragedi letupan dalam metro moscow neh... and i'd also had heard about there will be a bombing too on
Kaluzhsko-Rizhskaya Line which is frankly to be my everyday ride to 'school'... by hook or crook, i'v to use this metro service to get to class on time, unless i'll be late if i use the taxi service which is costly and take much longer to get to the class... or, don't go to 'school' at all which is totally not the problem solving choice... thank you Allah, such rumours never happen... and hopefully it wont...

kekacauan ni tidak diketahui dimulakan oleh siapa, dan banyak media menuding jari kepada so-called black widow of chechen, which is i'm not totally agree and disagree because i dont know the truth... media boleh lagi describe bombers tu berambut 'blonde', which is make me questioning myself, islam ke orang ni...??? untuk seseorang berkorban demi agama, bukan calang-calang kekuatan iman yang diperlukan... kalo setakat bende tutup aurat, yang mana bagi aku, tu adalah bende yang paling tak susah dalam agama... ni kan nak mengorbankan diri untuk agama... sangat tinggi dan kuat kekuatan iman yang diperlukan... aku pun tak pasti, dimanakah tahap iman aku, adakah aku mampu untuk berbuat semua itu...

tapi ada sahaja yang sanggup bunuh diri atas sebab keduniaan... sebab cinta kepada insan, sebab kesempitan hidup, sebab takleh nak bayar hutang, dan banyak lagi sebab-sebab lain... dan dunia pada hari ini sangat susah untuk diduga, penuh dengan konspirasi... boleh dikatakan juga, yang bunuh diri di dalam metro moscow tempoh hari, bukan orang chechen, mungkin orang tempatan sendiri yang dipaksa@di'torture' oleh sesetengah pihak, dan banyak lagi kemungkinan lain...

sepanjang minggu lepas, kami sekelas bergerak ke hospital secara berkumpulan... sepanjang itu jugalah, macam-macam cerita aku dengar daripada budak-budak kumpulan lain... bila diorang naik metro, bila ada orang tempatan yang nampak, dalam wagon tu ade perempuan bertudung, sanggup diorang tukar wagon... kolot betul... dan bila terdengar keadaan ni, aku pun memerhati sepanjang perjalanan balik daripada kelas, memang ada orang yang sebegini... terkadang, membuatkan aku terfikir, dulu agama aku sangat tinggi dipandang dan disanjung... sekarang, adakah diorang memandang agama ku semacam terrorist...??? rasa sedih pun ada, membuatkan mereka lebih menjauhi jalan kebenaran... dimanakah aku...??? diri sendiri yang tidak kuat untuk menempuhi dunia akhir zaman ini, iman yang adakala naik, ada pula masa turun nya... KUATLAH... INGATKANLAH AKU KAWAN...

No comments:

Post a Comment