Monday 23 November 2009

ceRiTa keLas GynaEcoLogYku haRi iNi...!!!

hari ni, aku terlewat bertolak ke kelas... lewat dalam 15 minit daripada waktu selalunya aku bertolak daripada hostel untuk ke kelas... agak menggelabah jugak la... tapi bila sampai je dekat bus stop, legaaaaaa... hahaha... ade sorang lagi classmate aku lewat macam aku... huhu...nama dia saidah adilah, kami panggil dia kak idah... huhu... lega sikit... aku bernasib baik jugak la, keluar je, terus ada bas... tak payah tunggu lame-lame... perkara yang selalu melambatkan masa untuk bergerak ke kelas selalunya ialah proses menunggu bas... huhu... kadang-kadang ada sampai 20 minit baru ada bas... kadang-kadang ade bas sampai 2 pun... orang penuh... tak dapat naik jugak... yang penuh ni cerita dikala pagi hari laaa... sumer orang nak pegi sekolah, nak pegi pejabat la, nak pegi uni la, mana-manalah...

hospital tempat aku belajar ni, jarak dia daripada hostel dalam 30km jugak laa... bila dah masuk metro, kerisauan dah hilang sikit... sebab dalam metro takde traffic jam or kene tunggu-tunggu... interval between train kalo pagi tu around 1 minit... tapi bile dalam pukul sepuluh pagi macam tu, dalam 3-4 minit masa menunggu untuk next train... still tak riso jugak... hahaha...

kelas hari ni start pukul 12.30 tengah hari... bila aku sampai tu, masih belom lewat... hahaha... legaaa... kawan-kawan lain tak masuk kelas lagi... tengah tunggu cikgu... tajuk kelas hari ni SPECIFIC INFLAMMATION DISEASE OF WOMEN'S GENITAL ORGAN... maklum ler, cycle pasal orang pompuan... blaja pun pasal orang pompuan jugak lah... huhu... kelas hari ini lecture sahaja... memandangkan material lecture note dah ade, dah cilok awal-awal daripada senior... pegi kelas hari ni... just topap-topap ape yang tak ada dalam lecture note tu je lah... kelas rileks sahaja... bile cikgu start soal tu baru cuak (especially aku... hahaha... ketaq...)... tapi kelas arini takde sesi soal menyoal...

bile kelas dah abis... solat-solat dulu dekat hospital ni... pastu pegi beli barang masak (hari ni sempat sebab kelas habis agak awal... huhu...)... semalam turn aku masak, tapi kesian roomate aku, makan ikan bilis je... huhu... dah abish lauk daaa... minggu lepas tak sempat nak keluar pegi beli barang sebab kelas asyik habis lewat je... time weekend tak terpikir plak yang barang dah takde... adoyai... arini merajinkan diri masak masakan yang proper untuk manusia... semalam tu taktau laa masakan untuk ape... huhuhu... tapi kalau aku masak sorang-sorang... belasah je ikan bilis pon... ade aku kesah... hahaha... bile makan dengan orang lain ni, kene pikir pasal orang lain jugak... (bukan terpakse, tapi untuk kepuasan hati dan taknak rasa bersalah... huhu...)

otw balik daripada market tadi, berlarian sebab takut terlepas bas... adeyh... dengan barang yang banyak nye dekat tangan... atas belakang beg sekolah yang penuh dengan buku-buku dan baju... lenguh jugak la... bile duduk atas bas tu, tersenyum sorang-sorang (nasib baik member aku tak nampak... nanti dikatakan gila la pulak... huhu...)... bukan apa, kalo dekat malaysia, aku takde la kot pengalaman begini... selalu keluar naik kereta je... takde nye nak berlari-lari kejar bas ngan bawak barang-barang yang banyak dekat tangan neh...

owh... terpanjang la plak... ok lah... gtg...

Pengajaran hari ini:

- bila buat sesuatu melibatkan orang lain, jangan fikir pasal diri sendiri sahaja... sebolehnya, cuba fikir tentang perasaan orang lain jugak... dengan harapan, orang lain akan menghormati kita sebagaimana kita menghormati mereka...
- ada kesusahan yang kita hadapi, tu hanya secebis mungkin... ada orang lain yang mempunyai kesusahan yang jauh lebih besar daripada kita... sebolehnya, atasinya dengan menggunakan akal dan kebijaksanaan sebaik mungkin... nak kebijaksanaan, banyakkan membaca...
- jauhkan mentaliti yang mengatakan kita tak pandai, kita tak sehebat orang lain... kerana mentaliti yang sebegini membuatkan kita terkebelakang... ORANG LAIN BOLEH BUAT, KENAPA KITA TAK BOLEH BUAT... huhu... (disamping usaha, jangan lupaaa... hehhee...) jangan duduk saja...

No comments:

Post a Comment