Sunday 21 March 2010

am i wrong... or am i rite... correct me...

salam...

apabila kita diminta bertanya tentang sesuatu benda, bagaimana kita perlu mengulasnya...??? bagi aku, kita perlu memberi pendapat dari kedua-dua belah sudut... positifnya, dan negatifnya sekali... tetapi aku amat suka kalo respon seseorang adalah kearah positif... dan sekiranya ia amat bertentangan dengan realiti, i'm very annoyed... (adakah dia cuba menjadi seorang yang terlalu positif sehingga mengabaikan realiti yang berlaku)... dan pendapat yang hanya ada respon yang negatif sahaja... yang macam ni pun aku annoyed jugak... (adakah anda terlalu bagus untuk mengatakan sume yang berlaku tu adalah tidak bagus...)... pening ke bace entri ni... hahaha... aku pun pening gak nak tulis, tapi nak cerita gak... huhu...

contohnya, (contoh yang terdekat untuk aku adalah kehidupan belajar, so selalunya akan bertanya bagaimanakah perjalanan kelas dan cikgu)...

---> macam mana kelas hari ni...??? ok ke...???

(respon 1)
kelas hari ni ok je... sumer baek-baek aja... cikgu pun mood baek, puji-puji je hari ni... best...!!!

(respon 2)
kelas hari ni ke...??? teruk ah, cikgu ngamuk-ngamuk... kami tak dapat jawab soalan yang die tanye tadi...

mana lagi suka... aku suka dua-dua... tapi lagi suka respon 2... huhu... sebab respon 2 lagi realistik... selalunya, kalo takde event, orang takkan bercakap... ade ke, kalo kelas baik-baik aja, sekali die kate cikgu mengamuk...??? ade je... tapi jarang sekali... or orang tu memang suka menipu... huhu... sebaik-baiknya, tanyalah banyak orang... tu pun kalau bende tu sangat penting... contohnya benda berkaitan pelajaran ke... huhu... jangan la plak pasal cerita umah tangga orang len, ko sebok duk pegi tanye banyak orang... silap ari bulan, sampai cerita yang ko duk sebok pasal umah orang laen tu ke 'tuan punya rumah', makan terajang free laaaa... padan muke luuu ... huhu... (again, tanya banyak orang ni, pasal ilmu-ilmu atau apa-apa yang mendatangkan manfaat je)... yang laen-laen tu, lu pikir la sendiri...

lagi satu aku suka yang respon 2 ni... sebab ade POSITIF nya jugak... die sedar akan kesilapan die --> kami tak dapat jawab soalan yang die tanye tadi... kita seharusnya bijak berbicara... kerana mungkin ketika kita berbicara, kita dinilai... BERHATI-HATI... huhu...

atau yang responnya NEGATIF sahaja...
---> 'kelas harini teruk laaa, apa pun aku tak paham cikgu ajar, dah la die ajar mengantuk...'
(komen aku: ko ade perasaan ingin tahu tak tentang apa yang cikgu cakap tu...??? atau ko dah betul-betul bagus...???)
---> 'aku dah jawap semua soalan die, still, die taknak bagi aku markah elok... ntah apee la yang die nak'
(komen aku: ade la tu yang die tak puas hati... confirm betul semua ke yang ko jawap tu... ke ko je yang confident betul, sebenarnya salah...)

konklusinya, aku rasa, lebih baik kita bagi pendapat dari kedua-dua belah sudut... tapi telinga orang suka mendengar yang positif, tetapi perlulah lebih realistik... atau 'orang menjadi kurang yakin'...


PENGAJARAN HARI INI...
- sebaiknya, carilah sesuatu dari banyak sumber dan bukan dari hanya satu sumber sahaja... (maksud ayat sama je, tapi ayat penguat... huhu...)
- berhati-hatilah semasa berbicara... kerana mungkin ketika itu anda dinilai...

No comments:

Post a Comment